Eğitim kurumlarımızdaki hizmetlerin amacına uygun olarak gerçekleştirebilmesi için, aşağıda belirtilen iş ve işlemler titizlikle yerine getirilecek; bunlarla ilgili gerekli tedbirler alınacak, eksiklikler tespit edilerek kurum yönetimlerince giderilecektir. Üst makamlarca yapılması gereken iş ve işlemler, zamanında ilgili mercilere bildirilecektir.
Bu bağlamda:
A- EĞİTİM ORTAMLARINDA:
1- Kurum tabelaları, ilgili mevzuata göre hazırlanacaktır. (‘MEB Kurum Tanıtım Yönetmeliği’, ‘MEB Kurum Tanıtım Kılavuzu’, 2007/28 Sayılı MEB Genelgesi )
2- Kurumların uygun bir yerinde; okulun tarihçesine, kuruma hizmeti geçen kişi ve kuruluşların, mezun olan ünlülerin fotoğraflarına ve yaptıkları hizmetleri anlatan tablolara yer verilecektir. (MEB Kurum Tanıtım Yönetmeliği Md:12)
3- Kurumlarda Atatürk büstü ve Atatürk Köşesi’ düzenlenecek; oda ve dersliklerde, Atatürk fotoğrafı, İstiklâl Marşı ve Gençliğe Hitabe levhaları bulundurulacaktır. (Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Tanıtım Yönetmeliği Md: 8, MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 96-2, Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 85, 87)
4- Türk Bayrağı, sürekli gönderde asılı bulundurulacak ve korunacaktır. (17.3.1985 Tarih ve 18697 Sayılı RG’ de Yayımlanan ‘Bayrak Kanunu’, 25.1.1985 Tarih ve 85-9034 Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Yürürlüğe Giren ‘Türk Bayrağı Tüzüğü’ Md: 9, MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 96-1, MEB Rehberlik ve Denetim Başkanlığının 02.10.2014 Tarih ve 4400003 Sayılı Yazısı)
5- Kahramanlıkla ilgili tablolar ile Türk büyükleri ve dünyaca ünlü bilim, sanat, spor insanlarına ait söz ve resimler, duvar gazeteleri ve öğrenci etkinlik panoları, öğrencilerin her an görebilecekleri yerlere asılacaktır. (Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının 01.11.1990 tarih 5357 sayılı kararı, 1990/44 Nolu MEB Genelgesi, MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 96-4, MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 88-1)
6- Kurum binasının onaylı yerleşim projesi ile arsa ve bina tapu senedi bulundurulacaktır.
7- Binalarda ve diğer eğitim ortamlarında, fiziksel engelli öğrenciler için gerekli düzenlemeler yapılacaktır. (MEB Yatırım ve Tesisler Dairesi Başkanlığının 2009/90 Sayılı Genelgesi)
8- Zil sesi seviyesi düşük ve çalma süresi beş saniye ile sınırlı olacaktır. Zil, eğitim-öğretim saatleri dışında kapatılacaktır. (MEB Sağlık İşleri Daire Başkanlığının 2008/30 Sayılı Genelgesi)
9- Kurumun web sayfası; Bakanlığımızca belirlenen formatta, genel durumu yansıtacak şekilde hazırlanacak ve sürekli güncellenecektir. Hiçbir şekilde, Bakanlığımız mevzuatı dışında olan bilgi, belge ve duyurulara sayfada yer verilmeyecektir. (MEB Bilgi İşlem Grup Başkanlığının 21.06.2013 Tarih ve 1459571 ve 04.10.2013 Tarih ve 2846431 Sayılı Yazıları)
10- Yöneticiler; sık sık e-postaları kontrol/Bakanlık ve Milli Eğitim Müdürlüğü web sitelerini ve e-okul Yönetim Bilgi Sistemi’ ni takip edecektir.
11- Binalarda depreme karşı gerekli korunma önlemleri alınacaktır. (2003/29, 2008/57 Sayılı MEB Genelgeleri)
12- Binalarda, yangın önleme ve söndürme tedbirleri alınacaktır. (19.12.2007 tarih ve 26735 sayılı RG’ de yayımlanan ‘Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik’, 12.01.2009 Tarih ve 2009-9 Sayılı Makam Onaylı ‘Millî Eğitim Bakanlığı Yangın Önleme ve Söndürme Yönergesi’)
13- Belediye İtfaiye Teşkilatları ve diğer kuruluşlarla ‘Karşılıklı Yardımlaşma ve İşbirliği Protokolleri’ yapılacak (Milli Eğitim Bakanlığı Yangın Önleme ve Söndürme Yönergesi Madde: 92), ‘İç Düzenleme Talimatları’ (Milli Eğitim Bakanlığı Yangın Önleme ve Söndürme Yönergesi Madde: 94); acil durum ekipleri oluşturularak personeline görevleri tebliğ edilecektir.
14- Yangın ikaz sistemleri, yangın söndürme cihazları ve yangın dolabındaki hortum, vana ve musluklar, periyodik olarak kontrol edilecek ve kullanıma hazır bulundurulacaktır.
15- Öğrencilerin bilgilendirilmesi amacıyla, görülebilecek yerlere ‘Yangın Vukuunda Hareket Tarzı’ tabloları asılacaktır.
16- Her 500 metrekare taban alanda/her katta bir adet 6 kilogramlık yangın söndürme cihazı ve cihazın üstünde/yakınında kullanım talimatnamesi ile görevli ekip listeleri bulundurulacaktır. Yemekhane, kantin, çay ocağı, kazan dairesi, arşiv ve bilgisayar sınıfları gibi riskli yerlerde de yangın söndürme cihazı bulundurulacak; yangın söndürme tüpleri, ihtiyaç durumunda herkesin rahatlıkla alabileceği ve görebileceği şekilde, yerden 90 cm yükseklikte duvara asılacak, periyodik bakım ve kontrolleri zamanında yaptırılacaktır.
17- Parlayıcı, patlayıcı/ kolay alev alabilen katı, sıvı ve gaz halindeki maddelerin kullanıldığı mahallerde, gerekli tedbirler alınacak; bu yerlerin havalandırılması sağlanacaktır.
18- Çatılarda elektrik tesisatı ve yanıcı madde bulundurulmayacak, çatı kapısı sürekli kilitli tutulacak; çatı, arşiv ve her türlü depoda, yangın önlemleri alınacaktır. Çatılar; sürekli temiz tutulacak, hiçbir şekilde depo/ardiye olarak kullanılmayacaktır.
19- Elektrikle çalışan tüm cihazların fişleri (Televizyon, Bilgisayar, Vantilatör, Klima, Fotokopi Makinesi vb.) kullanıldıktan sonra/mesai bitiminde mutlaka prizden çıkarılacaktır.
20- Sınıflardaki/odalardaki ısıtma/soğutma cihazları, kimsenin bulunmadığı zamanlarda kapatılacaktır.
21- Öğrencilerin bilinçlendirilmesi için; koruyucu güvenlik, iş sağlığı ve güvenliği, yangın, deprem ve diğer afetler konusunda, Kızılay, İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü ve İtfaiye ile eğitim iş birliği/tatbikatlar (Personel Tahliye, İkaz Alarm …) yapılacaktır. (28 Şubat Sivil Savunma Günü ve 1-7 Mart Deprem Haftası` nda)
22- Koruyucu Güvenlik Tedbirleri’ kapsamında; alarm, güvenlik kamerası ve yangın erken ihbar sistemleri oluşturulacaktır.
23- Elektrik/alarm/güvenlik/kamera sistemleri ile su/ısınma/havalandırma tesisatlarının, yangın ve dumana karşı yalıtımı/periyodik kontrolleri yaptırılacak, talimatları ilgili bölüme asılacaktır.
24- Kalorifer görevlileri, ‘Kalorifercilik Yeterlik Belgesi’ ne sahip olacaktır. (19.12.2007 tarih ve 26735 sayılı RG’ de yayımlanan ‘Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik’ Md:67, ‘Millî Eğitim Bakanlığı Yangın Önleme ve Söndürme Yönergesi’ Md: 53-55, 09.09.2009 tarih ve 27344 sayılı RG’ de yayımlanan ‘Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik Değişikliği’, ‘MEB Binalarını Koruma Yönergesi’, ‘Kalorifer Dairesinin Tertip ve Düzeni, Kalorifercilik Yeterlik Belgesi ve Kalorifer Yakma Talimatı’)
25- Gece bekçisinin bulunmaması halinde, durum en yakın güvenlik birimine yazılı olarak bildirilecektir.
26- ‘Sivil Savunma’ önlemlerinin yanı sıra; okulun iç-dış güvenliği ve sabotajlara karşı gerekli önlemler; acil durumlarda, güvenlikli kaçış yolları/kaçış merdivenleri ile ilgili tedbirler alınacaktır. (‘Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmelik’, 19.12.2007 tarih ve 26735 sayılı RG’ de yayımlanan ‘Sabotajlara Karşı Koruma Yönetmeliği’, 25.15.2006 tarih ve 1080 sayılı ‘Koruyucu Güvenlik Uygulama Talimatı’, ‘MEB Personel, Evrak, Bina, Tesis, Araç ve Gerecin Güvenliğinin Sağlanması ve Bunlara Yönelik Her Türlü Sabotaj, Yangın, Casusluk ile Yıkıcı ve Bölücü Faaliyetlere Karşı Alınacak Güvenlik Tedbir ve Müeyyideler Dokümanı Genel Esaslar Talimatı, ’MEB Sivil Savunma, Seferberlik ve Koruyucu Güvenlik Hizmetleri Denetim ve Performans Rehberi)
27- Bina girişleri sınırlandırılacak; bahçe kapısı ve bina kapılarında, kontrolü sağlayacak nöbetçi personel/özel güvenlik görevlisi bulundurulacaktır. İş/Ziyaret amacıyla gelenler takip edilecek ve ziyaretçi kayıt defterine kayıtları yapılacaktır.
28- Bina çevresinde görülen şüpheli şahıslara/seyyar satıcılara dikkat edilecek, gerek görüldüğünde güvenlik güçlerine haber verilecektir.
29- Mesai saatleri içinde ve dışında meydana gelen olumsuz olaylar/şüpheli durumlar, ivedi olarak güvenlik güçlerine ve İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne; İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerince de İl Milli Eğitim Müdürlüğünün ilgili Şube Müdürüne/Müdür Yardımcısına bildirilecektir.
30- Hırsızlık ve diğer olumsuzluklara karşı; özellikle zemin kat kapı ve pencerelerine, acil durumlarda çıkışı engellemeyecek ve kilitleri içeriden dışarıya açılır şekilde demir parmaklık yaptırılacaktır.
31- Kurum için ‘Sabotajdan Koruma Planı’ hazırlanacaktır.
32- Baca temizliği; elektrik, topraklama, paratoner, basınçlı kaplar, ısıtma/soğutma sistemlerinin yıllık bakımı/kontrolü yaptırılıp rapora bağlanacaktır.
33- Ortak kullanım alanlarının/bölümlerin tertip-düzen ve temizliği/hijyeni sağlanacak; eşya ve malzemelerin bakımı yapılacaktır. (2092 Sayılı Tebliğler Dergisi’ nde Yayımlanan Temizlik Rehberi, 17.02.2009 tarih ve 2009/20 sayılı ‘Okullardaki Ortak Kullanım Alanlarının Hijyeni’ Konulu MEB Genelgesi)
34- Arşiv amacına uygun düzenlenecek ve ihtiyacı karşılar durumda olacaktır. Muhafazası gerekmeyen malzemeler, ayıklanarak imha edilecektir. (16.05.1988 tarih ve 19816 Sayılı RG’ de Yayımlanan ‘Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik’)
35- Kütüphane amacına uygun düzenlenecek, kütüphanedeki kaynakların kayıtları tutulacak; donanım, kitap ve diğer eğitim araçları standartlara uygun olacaktır. Kütüphanelerde ‘Atatürk Kitaplığı’ bölümü oluşturulacaktır. (MEB Okul Kütüphaneleri Yönetmeliği, MEB Okul Kütüphaneleri Standart Yönergesi)
36- Öğrencilerin/Çalışanların sağlığının korunması ve eğitimde hedeflenen kaliteye erişilebilmesi amacıyla; ‘Okul Gelişim Modeli’ kapsamında, okulun fiziki yapısından ve çevreden kaynaklanan olumsuz sağlık şartlarının iyileştirilmesi için koruyucu tedbirler alınacaktır. ( İlgili Genel Müdürlüklerce Hazırlanan Okul Gelişim Modelleri, MEB Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığının 2009/20 Sayılı ‘Okullardaki Ortak Kullanım Alanlarının Hijyeni’ Konulu Genelgesi, MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 78, 2092 Sayılı Tebliğler Dergisi’ nde yayımlanan Temizlik Rehberi)
37- ‘İş Sağlığı ve Güvenliği’ ile ilgili iş ve işlemler, mevzuatı çerçevesinde gerçekleştirilecektir. (6331 Sayılı ‘İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’, ‘İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği’, ‘İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirme Yönetmeliği’, ‘İş Sağlığı ve Güvenliği Kurulları Hakkında Yönetmelik’, ‘İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği’, ‘İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İş Yeri Tehlike Sınıfları Tebliği’, MEB Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 2014/16 Nolu Genelgesi)
38- Eğitim güvenliği ile ilgili çalışmalar mevzuatı çerçevesinde gerçekleştirilecek ve gerekli tedbirler alınacaktır. (MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 218, Denizli İl Emniyet Müdürlüğünün ‘Güvenli Okul-Güvenli Eğitim Projesi’ eki ‘Eğitim Kurumları ve Çevresindeki Tedbirler Konulu Eylem Planı’, MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 78, MEB Müsteşarlık Makamının 17.09.2015 Tarih ve 9367301 Sayılı Yazısı)
39- Kaynaştırma uygulamaları yoluyla eğitimlerine devam eden öğrenciler ile üstün yetenekli öğrencilere, ihtiyaç duydukları alanlarda destek eğitim hizmetleri verilmesi için, okulun bünyesinde yeterli sayıda destek eğitim odası ve özel eğitim sınıfları açılacak; buralarda, gerekli araç-gereç bulundurulacaktır. (MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md:103, MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği Md:25/26, MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 45/84)
40- Atölye ve laboratuvarlar gözden geçirilecek ve eksiklikleri giderilecektir.
41- Eğitim ortamlarının iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapılacak, eğitim-öğretim faaliyetlerinde bilişim teknolojilerinden azami ölçüde yararlanılacaktır.
42- Kurumlarda; kurum, kuruluş ve kişiler tarafından yapılmak istenen tanıtım, pazarlama, tiyatro, gösteri gibi çeşitli faaliyetler için, 2015-2016 eğitim-öğretim yılına ait ‘Valilik İzin Onayı’ istenecek, Valilik izni olmayanlara kesinlikle faaliyet yaptırılmayacaktır.
43- Kurum faaliyetleri, velilere ekonomik yük getirmeyecek şekilde gerçekleştirilecektir. Faaliyetler, okul ve kurum dışındaki mekânlarda gerçekleştirilmeyecektir. (MEB Araştırma Planlama ve Koordinasyon Başkanlığının 2004/46 Nolu Genelgesi)
44- Mutfak ve kantin ihtiyacı karşılayacak düzeyde olacaktır. Gıda maddeleri, sağlık kurallarına uygun şekilde muhafaza edilecektir. Kurum müdürünce onaylı fiyat listesi, kantinde öğrencilerin görebileceği bir yere asılacak; kantin, çay ocağı, mutfak vb. bölümlerdeki sıvı gaz tüpleri ile ilgili güvenlik önlemleri alınacaktır. Kantine ait elektrik, su ve doğalgaz sayaçları ayrılacak, bunun mümkün olmaması halinde bu giderler karşılığı olarak defterdarlık veya mal müdürlüklerince tespit edilecek bedel, arz bedellerinin ödeme tarihleri itibariyle okul-aile birliklerince ödenecektir. Kantinin okul-aile birliğince işletilmesi halinde, kantin gayri safi hasılatının % 1’i, üçüncü kişilere kiraya verilmesi halinde ise okul-aile birliğince elde edilecek gayri safi gelirin % 3’ü, üçer aylık dönemler itibariyle, takip eden ayın 20’ sine kadar Hazineye arz bedeli olarak ilgili defterdarlık veya mal müdürlüğüne okul-aile birliğince ödenecektir. Kantinde/mutfakta çalışanlar, gerekli çalışma belgesine sahip olacak ve periyodik sağlık kontrolleri ve kantinin periyodik denetimi yapılacaktır. (MEB Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığının 2007/33 sayılı ‘Okul Kantinlerinin Denetimi ve Uyulacak Hijyen Kuralları’ Genelgesi, Milli Emlak Genel Tebliği Sıra No:300, 05 Şubat 2013 tarih ve 28550 Sayılı RG’ de yayımlanan Tarım ve Köy İşleri Bakanlığının ‘Okul Kantinlerine Dair Özel Hijyen Kuralları Yönetmeliği’, MEB Sağlık İşleri Dairesi Başkanlığının 2011/41 Nolu Genelgesi)
45- Kantinde satışı yasak olan yiyecek ve içeceklerin, öğrenciler tarafından okula getirilmesi engellenecek; okul çevresindeki seyyar satıcılardan öğrencilerin alış-veriş yapmasına izin verilmeyecektir. (MEB Sağlık İşleri Daire Başkanlığının 2011/41 Nolu Genelgesi)
46- Pansiyonlu okullarda; yönetici ve etüt odaları ile yatakhaneler, yemekhane, kiler, ambar/depo ve revir, ihtiyacı karşılar düzeyde olacak; gıdalar sağlık kurallarına uygun saklanacak; mutfak, mekân ve donanım itibariyle sağlık koşullarına uygun olacak; çamaşırhane ve banyo ortamı, yeterli olacaktır. Öğrenciler; yatakhanelere sınıf ve yaş gruplarına göre yerleştirilecek; kimlik kartları yatak başlarına asılacaktır. Öğrenci dolapları düzenli, yatak takımları temiz olacak; yemek numunelerinin saklanma süresine mutlaka uyulacaktır. (2698 sayılı Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Pansiyonları Kanunu, 30.10.1983 tarih ve 18206 sayılı RG’ de yayımlanan ‘Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Pansiyonları Yönetmeliği, 09.12.2007 tarih ve 26725 sayılı RG’ de yayımlanan Tarım ve Köy İşleri Bakanlığının ‘Gıda Güvenliği ve Kalitesinin Denetimi ve Kontrolüne Dair Yönetmelik’, 2092 Sayılı Tebliğler Dergisi’ nde yayımlanan Temizlik Rehberi)
47- Pansiyonlu okullarda, mevzuatına uygun olarak belletici öğretmen görevlendirilecektir. (Ortaöğretim Genel Müdürlüğünün 2013/3 Nolu Genelgesi)
48- Bahçe ihata edilecek; ağaçlandırılması/çiçeklendirilmesi yapılacaktır. Oyun/tören alanları düzenlenecek, çevre temizliğine özen gösterilecektir.
49- Kurum, sınıf, bölüm adları ve yönlendirme tabelaları ile kat yerleşim plânları, uygun yerlere asılacak; derslik donatımları, öğrenci sayısı, öğrencilerin yaş ve gelişim durumları varsa engelleri de dikkate alınarak yapılacaktır. (Millî Eğitim Bakanlığı Kurum Tanıtım Yönetmeliği Md: 5, 6, 7)
50- Kurum binası/binaları, fiziki olarak (Temizlik, boya, badana, onarım vb.) hazır olacaktır.
B- YÖNETİM ÇALIŞMALARINDA:
1- Her türlü iletişimde, ‘Kamu Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle Başvuru Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik’ hükümlerine uyulacaktır.
2- ‘Kurum Hizmet Standart Çizelgesi’, girişte herkesin kolaylıkla görebileceği bir yere asılacak; kurumun web sayfasına konacaktır. ( MEB Strateji Geliştirme Başkanlığının 2010/7 Nolu Genelgesi)
3- Yazışmalarda, resmî yazışma ve yazım kurallarına uyulacaktır. (02.02.2015 tarih ve 29255 Sayılı Resmi Gazete Yayımlanan ‘Resmi Yazışmalarda Uygulanacak Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik)
4- ‘Gizli Yazılar Dosyası’ ve ‘Sivil Savunma Dosyası’ tutulacaktır. (MEB Savunma Sekreterliği’ nin 07.05.1996 Tarih ve 747 Sayılı Yazısı)
5- İstatistiki bilgiler güncellenecek, çıktıları alınarak dosyalanacaktır. (MEB Strateji Geliştirme Başkanlığının 2008/63 sayılı Genelgesi)
6- Formatına uygun ‘Brifing Dosyası’ hazırlanacak; var olanlar güncellenecektir.
7- Kurumun ‘Stratejik Planı’, ‘Milli Eğitim Bakanlığı Stratejik Planı’ ve ‘İl Milli Eğitim Müdürlüğü Stratejik Planı’ ile uyumlu şekilde hazırlanacaktır. (MEB Strateji Geliştirme Başkanlığının 2010/33 sayılı Genelgesi)
8- Kuruma ait ‘Şiddetin Önlenmesi ve Azaltılması Strateji Eylem Planı’ hazırlanacaktır. (MEB’ in 2006/26 Nolu Genelgesi, MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 2009/09 Nolu Genelgesi)
9- Şiddet, saldırganlık vb. risk faktörleri belirlenerek bunların önlenmesi ve bunlarla mücadele edilmesi amacıyla, bir ‘Eylem Planı’ ve ‘Çalışma Ekibi’ oluşturulacaktır. Eylem Planı, Milli Eğitim Müdürlüğüne gönderilecek ve çalışmalar, ‘Eylem Planı’ çerçevesinde gerçekleştirilecektir. (MEB’ in 2006/26 Sayılı Genelgesi)
10- Öğrenci taşıma işinin, sözleşmede belirtilen araç ve personelce yapılması sağlanacak; öğrenci taşıma ve servis hizmetleri konusunda yapılması gereken çalışma ve denetimler, hassasiyetle yürütülecektir. (28.08.2007 Tarih ve 26627 Sayılı RG’ de Yayımlanan ‘Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği’- Yönetmelik değişiklikleri: 27021, 27352, 28730, 29097 sayılı RG’ ler-, 11.09.2014 Tarih ve 29116 Sayılı RG’ de Yayımlanan ‘Milli Eğitim Bakanlığı Taşıma Yoluyla Eğitime Erişim Yönetmeliği’)
11- Kurumlardaki araçların kullanımında, ‘237 Sayılı Taşıt Kanunu’ ve Başbakanlığın 2007/3 Nolu ‘Tasarruf Tedbirleri’ konulu genelgesine kesinlikle uyulacaktır.
12- Yönetici/Öğretmen/Öğrenci nöbet görevleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre yerine getirilecektir.
13- Yönetici, öğretmen ve diğer personelin kılık-kıyafetleri, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olacaktır. (25.10.1982 Tarih ve 17849 Sayılı RG’ de Yayımlanan -Değişiklik: 08 Ekim 2013 Tarih ve 28789 Sayılı RG- ‘Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Çalışan Personelin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelik’)
14- Binalarda yapılacak fiziki değişiklikler, mutlaka onaya bağlanacaktır. ( MEB’ in Okullarda Bakım Onarım ve Tadilat İşleri Genelgesi, MEB Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığının 2010/22, 2011/08 Nolu Genelgeleri)
15- Her türlü alım, yapım ve hizmet alımı iş ve işlemleri, ‘2886 sayılı Devlet İhale Kanunu’,‘4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’, ‘4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’ ve ilgili yönetmelik hükümlerine göre yürütülecek; yapılan ihale ile ilgili bilgiler, ‘Kamu İhale Kurumu’ nun web sayfasına girilecektir.
16- Bina onarım ve tadilat işlemleri, ilgili mevzuatına göre gerçekleştirilecektir. (MEB Yatırımlar ve Tesisler Dairesi Başkanlığının 2010/22, 2011/08 ve 2011/39 Nolu Genelgeleri)
17- Okul-aile birliği kurulları zamanında oluşturulacak; gelir ve gider kayıtları ile diğer mali işlemler, http://tefbis.meb.gov.tr adresindeki TEFBİS modülüne girilecektir. Birliğe ait tüm harcamalar, yönetim kurulu kararı ile yapılacak; yönetim kurulu tarafından hazırlanan ‘Yıllık Tahmini Bütçe’, okul ilân panosunda/okulun web sayfasında duyurulacaktır. (09.02.2012 Tarih ve 28199 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ‘MEB Okul-Aile Birliği Yönetmeliği’)
18- ‘Taşınır Mal İşlemleri’, mevzuatına göre gerçekleştirilecek; ‘Taşınır Kayıt ve Kontrol Yetkilisi’ görevlendirilerek Muhasebat Genel Müdürlüğü Kamu Harcama ve Muhasebe Bilişim Sistemi (KBS) üzerinde açılan ‘Taşınır Kayıt ve Yönetim Sistemi’ ne (TKYS) işlenecektir. Taşınırların giriş ve çıkış kayıtları tutulacak, bunlara ilişkin belge ve cetveller, TKYS’ ye işlenecek ve buradan düzenlenecektir. Yıl sonu denklikleri yapılarak ‘Sayıştay Denetimi’ için hazır bulundurulacaktır. (Taşınır Mal Yönetmeliği, MEB Strateji Geliştirme Başkanlığının 15.04 2011 Tarih ve 2190 Sayılı yazısı, 2012/17, 2008/41, 2007/60 Nolu Genelgeleri)
19- Hurdaya ayırma/yok olma/sayım noksanı/kullanılmaz hale gelme nedeniyle yapılacak çıkışlar, kurulacak komisyon marifetiyle, KBS-TKYS üzerinden ‘Kayıttan Düşme Onay ve Teklif Tutanağı’ ile çıkışa esas ‘Taşınır İşlem Fişi’ düzenlenerek yapılacak; yapılan işlem, ilgili muhasebe birimine bildirilecektir.(Taşınır Mal Yönetmeliği Md: 28)
20- Kaynaklar, israf edilmeden kullanılacak; telefon, elektrik, su ve yakacak kullanımı ile diğer harcamalarda tasarruf tedbirlerine riayet edilecektir. İsrafa neden olan olumsuzluklar (bozuk batarya, tasarrufsuz ampul vb.) giderilecektir.
21- Maddi yetersizliği olan öğrencilere, okul-aile birliğince maddi destek sağlanacaktır.
22- Kayıtlarda ve diploma karşılığı bağış alınmayacaktır. (MEB Müsteşarlık Makamının 2011/40 Nolu Genelgesi)
23- Törenlere/Etkinliklere, hayırseverler mutlaka davet edilecek; katılması mümkün olmayanlar, telefonla aranarak onura edilecektir.
24- Okullarda disiplin yönünden alınması gereken tedbirler hakkında, kişisel olmayan kararlar (Cep telefonlarının okul içinde kullanımı vb.) alınacaktır. (MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md: 189/f)
C- EĞİTİM-ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİNDE:
1- Bakanlığımıza bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında öğrenim gören istekli öğrenci ve kursiyerler için, ‘Destekleme ve Yetiştirme Kursları’ açılacaktır. (23.09.2014 Tarih ve 4145909 Sayılı Makam Onaylı ‘MEB Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi’, 2015 Destekleme ve Yetiştirme Kursları e- Kılavuzu)
2- Öğrencilerimizin gelişimi/sağlığı/kişiliği üzerinde kalıcı sorunlar oluşturacak, kişilik hak ve onurunu/ güvenini zedeleyecek tutumlardan uzak durulacaktır.
3- ‘Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri’, ilgili mevzuatına göre gerçekleştirilecektir. (MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği)
4- Öğrencilerin zararlı alışkanlıklar edinmesinin önlenmesi/şiddetten korunması amacıyla, güvenli ortam sağlanmasına yönelik ‘Koruyucu ve Önleyici Çalışmalar’ yapılacaktır. (MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği Md:158, MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğünün 2006/22 Nolu Genelgesi, MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 2006/26, 2014/20 Nolu Genelgeleri, MEB Müsteşarlık Makamının 2012/01 Nolu Genelgesi)
5- Okul rehberlik servisince, ‘Disiplin Olaylarını Azaltma/Şiddeti Önleme/Alana ve Mesleğe Yönlendirme/ Akademik Başarıyı Artırma’ konularında; öğrencileri, öğretmenleri ve velileri bilgilendirici dokümanlar hazırlanacak, seminerler düzenlenecek ve sunumlar yapılacaktır.
6- Sosyal etkinlikler, ilgili mevzuat hükümlerine göre gerçekleştirilecektir. (MEB İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği)
7- ‘Ders Dışı Eğitim Çalışmaları’, ilgili mevzuatına göre yürütülecektir. (MEB Personel Genel Müdürlüğünün 2010/49 Nolu Genelgesi)
8- Öğretmenlerin mesleki çalışmaları; mümkün olduğunca, üniversite/sivil toplum kuruluşları ile koordineli olarak yapılacaktır.
9- Öğrencilerin kılık-kıyafetleri, ilgili mevzuata uygun olacaktır. (27 Kasım 2012 Tarihli ve 28480 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan ‘Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Öğrencilerinin Kılık ve Kıyafetlerine Dair Yönetmelik’, MEB Özel Kalem Müdürlüğünün 2013/24 Nolu Genelgesi)
10- Öğrenci ve velilerden mevzuatta yeri olmayan hiçbir ücret talep edilmeyecektir. (MEB Müsteşarlığının 2011/40 Nolu Genelgesi)
11- Ortaöğretim Kurumları/Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları ile ilgili tüm işlemler, ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülecektir. (MEB Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, MEB Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği)
12- Bakanlık ve İl projeleri ( Okul Sütü, Bu Benim Eserim, DyNed Eğitimi, Bilim Fuarı, UMEM, Okullar Hayat Olsun, Bağımlılıkla Mücadele, Öğrenme Şenlikleri, Geleneksel Çocuk Oyunları, EBA, e-Twinnig, FATİH, Başarı İzleme ve Geliştirme, Kitapla Buluşma Vakti vb.) ile ilgili çalışmalar, hassasiyetle yürütülecektir.
13- Kaynak kitap ve dergi temini konusunda, öğrenciler/veliler zorlanmayacak; bu konuda yöneticiler/öğretmenler kesinlikle aracı olmayacak; kurumlarda kitap tanıtımına ve satışına müsaade edilmeyecektir. (MEB İlköğretim Genel Müdürlüğünün 2008/75 Nolu Genelgesi, MEB Rehberlik ve Denetim Başkanlığının 18.09.2014 Tarih ve 4033859 sayılı yazısı)
14- Sınıf şubeleri, öğrencilerin başarısına göre değil, homojen bir şekilde oluşturulacaktır.
15- Eğitim–öğretimin niteliğinin artırılması için, her konuda velilerle işbirliğine gidilecektir.
Bilgilerinizi ve gereğini önemle rica ederim.
Şükrü KOCATEPE
Vali